22-09-1985 NK races Zandvoort

 

ALS HET MAAR GRATIS IS!!!!!!!

Paul Rimmelzwaan (80cc), Anton Straver (125cc), Gerard v/d Wal (250cc), Rob Punt (500cc) en Streuer/Schnieders Nederlands kampioen.

Middels gratis toegangskaartjes werd het publiek naar het circuit van Zandvoort gelokt. Een buitenkans waarvan zeker vijfendertigduizend mensen gebruik maakten. Het voorgeschotelde racespektakel was om van te smullen, waarbij de Yamaha RD 350 International Challenge Cup en de zijspancombinaties Streuer/Schnieders en Biland/Waltisperg het absolute hoofdgerecht vormden. De Stichting Motorsportpromotion Zandvoort is volledig geslaagd in de promotion van het al zo vele malen verguisde circuit.

De motorcoureurs waren in eerste instantie niet bepaald gelukkig met de combinatie van auto-, kart- en motorrace. De racepiste werd door de Sports 2000 renwagens ruimschoots voorzien van een gevaarlijke laag rubber en de motortrainingen, series en manches waren zo kort dat de banden ternauwernood op temperatuur konden komen. De definitieve posities in het Nederlands kampioenschap moesten worden bestreden in races van slechts zeven rondjes. Uiteindelijk keerde de stemming ten goede, omdat het toch een bijzonder lekker gevoel gaf om voor goed gevulde tribunes te kunnen presteren. De kampioensraces werden deze keer ondergeschikt gemaakt aan de commercie, maar het promotionele resultaat vergoedde veel.

Pure klasse in RD-finale  

Onvoorstelbaar wat de beste rijders uit maar liefst elf verschillende landen, waaronder AustraliŽ, aan stuurmanskunst aan de dag legden. Boet van Dulmen stond met open mond van verbazing te kijken. "Het is niet te geloven. Die jongens kunnen werkelijk alles met die machines. Of het nu voor of achter wegbreekt, ze weten het steeds weer te corrigeren en houden het gas er vol op." Al in de eerste ronde van de race om de Yamaha RD 350 Challenge Cup deden de coureurs het stof huizenhoog opwaaien bij het uitkomen van de Gerlachbocht. Maar liefst zeven coureurs, onder wie de Nederlander Ton Schuurman, gingen onderuit. Alles liep goed af, maar het was jammer dat het deelnemersveld hierdoor uit elkaar werd geslagen. Aan de leiding gingen de AustraliŽrs Ian Pero, Graeme Muir en de Fransman Jean Philippe Ruggia. De pas 19-jarige Fransman liet zich niet in de tang nemen en won de race. Een schitterende prestatie, temeer daar de al 30-jarige Muir inmiddels al een respectabele staat van dienst achter zich heeft. In het internationale deelnemersveld hield Patrick van de Goorbergh zich knap staande. De pas 19-jarige Brabander finishte als achtste. "Wat deze jongen heeft laten zien, temidden van coureurs uit landen waar de permanente circuits voor het uitzoeken liggen, is pure klasse", riep de oud GP coureur Jos Schurgers. Ook de overige Nederlandse coureurs konden terug zien op een prima race. Door de spectaculaire crash in de eerste ronden waren Stefan Jongetjes en Eric van Rijn achterin het peloton geraakt. Jongetjes vocht zich in de "Mamola stijl" naar een tiende plaats. Van Rijn werd als twaalfde afgevlagd.

Stefan Jongetjes met zijn "Mamola Stijl".

 

  Op een Nederlandse creatie naar de titel.

Paul Rimmelzwaan werd de nieuwe Nederlandse kampioen in de 80cc klasse. Een geweldig succes voor de man uit Leidschendam, die bekend staat om zijn nostalgische stijl. Hij was het die twee jaar geleden als enige coureur nog met trommelremmen in de GP's van start ging. Vorig jaar verscheen hij met een puur Nederlands product op de circuits. Ondanks het feit dat de machine van Han Harmsen de nodige kinderziektes kende en het budget uiterst beperkt was, zette Paul door en maakte van de Harmsen een uiterst betrouwbare machine. "Dit is het bewijs dat je met keihard werken en beperkte middelen toch ver kunt komen," vertelde hij na afloop. Over de toekomst heeft hij ook zijn eigen gedachte. "Wellicht is de kans nu groter dat ik iemand ontmoet waarmee het klikt, die gek is van racen en mij ook ligt. Een sponsor betekent voor mij meer dan iemand die alleen maar met geld over de brug komt. Vind ik niet zo iemand, dan ga ik gewoon op dezelfde voet door." In de tweede manche moest Bert Smit proberen zijn tweede plaats in de eindstand veilig te stellen. Zijn grote concurrent Theo Timmer won weliswaar de race, maar de vierde plaats betekende voor de Groninger definitief de nummer twee plaat.  

  Paul Rimmelzwaan siert zijn Harmsen met nummer ťťn.

 Later dat jaar kwam hij jammerlijk om het leven tijdens een motorongeluk op de openbare weg. Hij werd slechts 31 jaar. 

 

Serieuze aanpak levert de titel op.

Onder druk wilde Gerard van der Wal in het verleden nog wel eens op het verkeerde moment afstappen. Dit seizoen koos de Tukker voor een heel serieuze aanpak. Een dagelijkse conditietraining, een uitstekende technische en mentale begeleiding van Peter Looijesteijn en de financiŽle steun van Hennie ten Dam maakten al halverwege het seizoen duidelijk dat Gerard de te kloppen man was in de 250cc klasse. "Ik heb puur op safe gereden en niet geprobeerd Mar Schouten en Hennie Boerman te achterhalen", vertelde de dolgelukkige Nederlandse kampioen na afloop van de race, die gewonnen werd door Mar Schouten. Titelverdediger Cees Doorakkers finishte als vierde. (In Nederland leverden de kwartliterraces mooie races op. Op Grand-Prix niveau was het echter zeer matig gesteld met de Nederlandse toppers.)

Gerard van der Wal Nederlands Kampioen 250cc.

 

125cc Anton Staver wederom kampioen.

In de 125cc klasse is helaas nog weinig jong racebloed te ontdekken. Anton Straver vroeg zich, na het behalen van zijn derde titel, af waarom de jonge garde nog steeds geen aansluiting weet te vinden. "Ik begrijp het echt niet, of is het een kwestie van karakter. Wij hebben altijd iedere cent twintig keer om moeten draaien om te kunnen racen. Johan Jong, mijn sponsor, werkt dag en nacht om het materiaal tijdig te kunnen vervangen en ik heb ook een volledige baan en een gezin. Vakanties kennen wij niet. Alles staat in dienst van de racerij. Het is keihard knokken met elkaar, maar de resultaten zijn er dan ook naar. Het lijkt wel alsof de nieuwe lichting niet bereid is alles te geven voor hun sport."  

Anton Straver pakt een borrel op zijn kampioenschap.

 

Boet van Dulmen won de gecombineerde 350/500cc race, voor de Nederlands kampioen Rob Punt. Mile Pajic werd derde, gevolgd door Maarten Duyzers en Peter Lemstra. Henk van der Mark lijkt de grootste pechvogel van dit seizoen te worden. In de GP's bewees Van der Mark dat hij met de beste vijftien mee kon komen, maar zijn ontwikkeling werd afgebroken door het besluit van het SNRT om na Francorchamps niet meer aan de GP's deel te nemen. Na ruim een maand van gedwongen rust reed Henk tijdens de training op Zandvoort tijden die vergelijkbaar waren met die van Boet van Dulmen. Helaas ging hij in de Tarzanbocht tijdens de heat onderuit en brak zijn sleutelbeen.  

Publiek op de banken.

De autocoureurs. hebben wellicht de gedachten gekoesterd dat het merendeel van het publiek voor hun sport was gekomen, maar tijdens en na de zijspanrace werd duidelijk dat zeker zeventig procent voor de motorraces naar Zandvoort was afgereisd. Egbert Streuer en Bernard Schnieders brachten samen met hun vrienden en aartsrivalen Rolf Biland en Kurt Waltisperg een show ten tonele, waarvan het publiek helemaal dol werd. De twee beste combinaties ter wereld kennen elkaar zo goed dat zij op de meest vreemde plaatsen van het circuit een duel durven aan te gaan. Het was schitterend om te zien hoe de combinaties met slechts enkele millimeters tussenruimte door de Tarzanbocht vlogen. Het publiek genoot volop en beloonde Streuer/Schnieders met een daverend applaus, nadat zij honderd meter voor de meet uit de slipstream van Biland/Waltisperg doken en met zeshonderdste seconde voorsprong de race wonnen.

Rolf Biland en Kurt Waltisperg voor Egbert Streuer en Bernard Schnieders.

Het racespektakel in Zandvoort was uitstekend georganiseerd. Nu maar hopen dat deze aanpak resulteert in een toenemende belangstelling van het publiek en de sponsors voor de motorraces op het duinencircuit.

 

Uitslagen

80 cc: 1. Paul Rimmelzwaan 27 punten; 2. Theo Timmer 23; 3. Hans Spaan 20;. 4. Bert Smit 20; 5. Hans Koopman 12; 6. Jos van Dongen 9; 7. Wilco Zeelenberg 9; 8. Aad Wijsman 5; 9. Kees Besseling 3; 10. Stan Leupe 2.

125 cc: 1. Anton Straver 30 punten; 2. Boy van Erp 22; 3. Roelof Smeenge 16: 4. Jan Eggens 14; 5. Twan van Alebeek 12; 6. Henk Vink 10; 7. Antoon Gevers 8; 8. Theo Roelofs jr. 7; 9. Helmut Hovenga 7; 10. Arie Molenaar 2.

250 cc: 1. Mar Schouten 15 punten; 2. Hennie Boerman 12; 3. Gerard van der Wal 10; 4. Cees Doorakkers 8; 5.Andre Stamsnijder 6; 6.Johan Holtrigtel 5; 7. Marti van Gaalen 4; 8. Stefan Slootjes 3; 9. Dirk Verwey 2; 10. Koen Ebert 1.

500 cc: 1.Boet van Dulmen 15 punten; 2. Rob Punt 12; 3. Mile Pajic 10; 4. Maarten Duyzers 8; 5. Peter Lemstra 6; 6. Ad Slot 5; 7. Johan van Eijk 4; 8. Peter Smetsers 3; 9. Herwie Peters 2; 10. Jack Dekkers 1.

Zijspannen: 1. Streuer/Schnieders 15 punten; 2. BilandlWaltisperg (CH); 3. Van Kempen/De Haas 12; 4. Bayley/ Nixon (GB); 5. Modder/Van't Klooster 10; 6. Van Vijfeijken/Ruiter 8; 7. Van Bergen/van Bergen 6; 8. Knevelman/ Peters 5; 9. Petrwalsky/Van Lith 4; 10. Kappen/Knevelman 3; 11. Kuipers/ Van de Poel 2; 12. Van Rooijen/Vreburg 1.

750 cc standaard viertakt: 1. Tom Nout 57 punten; 2. Gerard Flameling 57;' 3. Dick Bemelman 48; 4. Henk de Vries 48; 5. John Schreuder 42; 6. Cees Cornwall 37; 7. Peter Blijs 34; 8. Ron Ammerlaan 34; 9. Eddy van Drongelen 34; 10. Willem van de Akker 26.

Yamaha RD 350 LC Internationale Challenge Cup: 1. J.P Ruggia (F) 18.51,23 = 135.314 km/uur; 2. I. Per (AUS), 18.51,65; 3. G. Muir (AUS), 18.51,97; 4. T. Crine (F); 5. Mark (D); 6. E. Paradon (F); 7. R. Rasmussen (DK); 8.P. v.d. Goorbergh (NL); 9. J. Geissler (D); 10. S. Jongetjes (NL). 

Eindstand Nederlands Kampioenschap:

80 cc: 1. Paul Rimmelzwaan 105 punten; 2. Bert Smit 80; 3. Thea Timmer 77; 4. Hans Spaan 50; 5. Aad Wijsman en Wilco Zeelenberg, beiden 45; 7. Hans Koopman 44; 8. Kees Besseling 37; 9. Jos van Dongen, Jan Verheul en Henri van Heist, allen 23.

125 cc: 1. Anton Straver 120 punten; 2. Boy van Erp 83; 3. Jan Eggens 64; 4. Hein Vink en Ton Spek, beiden 58; 6. Twan van Alebeek 47; 7. Roelof Smeenge 33; 8. Henk van Gerven 27; 9. Theo Roelofs jr. en Helmut Hovenga, beiden 25.

250 cc: 1. Gerard van der Wal 55 punten; 2. Cees Doorakkers 43; 3. Mar Schouten 40; 4. Mile Pajic 25; 5. Hennie Boerman 24; 6. Rob Bron en Dirk Verwey, beiden 18; 8. Ruud van der Dussen en Johan Holtrigter, 17; 10. Andre Stamsnijder 15.

500 cc: 1. Rob Punt 84 punten; 2. Henk van der Mark 54; 3. Boet van Dulmen en Maarten Duyzers, beiden 42; 5. Theo Louwes 38; 6. Mile Pajic 30; 7. Peter Smetsers 26; 8. Johan van Eijk 25; 9. Peter Lemstra 15; 10. Herwi Peters 9. 

Zijspannen: 1. Egbert Streuer/Bernard Schnieders 90 punten; 2. Jos Modder/ Martin van 't Klooster 71 ; 3. Lutz Petrwalsky/Cor van Lith 57; 4. Geert Knevelman/Hans Peters 50; 5. Leo Kuipers/Rob van der Poel en Henk van Vijfeijken/Ton Ruiter, beiden 42; 7. Niek van Bergen/Tonny van Bergen 38; 8. Theo van Kempen/Geral de Haas 34; 9. Jos van Stekelenburg/Rini Vettgens 22; 10. Cor van Roaijen/Ad Vreburg 18.  

Raceverslag door Toon Kannekens (bron Moto 73)

 

 

NK races Zandvoort 80cc

Zandvoort 80cc, Paul Rimmelzwaan (#23), Hans Koopman (#4) & Theo Timmer (#6).

Paul Rimmelzwaan (#23), Hans Koopman (#4) & Theo Timmer (#6), Henri van Heist (#8), Bert Smit (#7), Hans Spaan (#1).
   

 

 

NK races Zandvoort 125cc

Links: Anton Straver (#1), Boy van Erp (#3), boven: Roelof Smeenge (l), Anton Straver & Boy van Erp. rechts: Anton Straver viert zijn zege en titel.

 

NK races Zandvoort 250cc

Zandvoort 250cc, 2e.Henny Boerman, 1e.Mar Schouten, 3e en kampioen 1985 Gerard vd Wal.
Cees Doorakkers en Gerard van de Wal. Gerard van de Wal
Hennie Boerman & Gerard van de Wal. Mar Schouten (#4), Andre Stamsnijder (#5), Cees Doorakkers (#1), Gerard vd Wal (#7), Hennie Boerman (#111). Cees Doorakkers
Gerard van de Wal blij met zijn kampioenschap, op rechter foto met sponsor Hennie ten Dam.
Podium: Hennie Boerman, Mar Schouten & Gerard van de Wal.
   

 

 
 

 

NK races Zandvoort Yamaha RD 350

RD 350, De Nederlandse vertegenwoordigers in de Yamaha klasse v.l.n.r. Ton Schuurman, Eric van Rijn, Patrick van de Goorbergh en Stefan Jongetjes .

 

NK races Zandvoort 500cc

 

Valpartij Henk Lammers.

©opyright 2005-2013  www.jumpingjack.nl