Home Jack Middelburg Guestbook GP-races Daytona Toon Kannekens Diverse

10-06-1979 Internationale races Raalte

 

PERSCOMMUNIQUE

8e internationale wegraces Raalte 9 en 10 juni 1979. 

De 8e internationale wegraces op de Luttenbergring beloven dit jaar een grootser spektakel dan ooit tevoren te worden. Kosten noch moeite zijn gespaard om Neerlands 2e motorsportevenement (na Assen) weer een evenknie te doen zijn van de 1978-er klassieker. Om de wereldtoppers weer naar Raalte te halen is dit jaar ± 2 ton uitgetrokken aan start- en prijzengeld, omdat de RAM van mening is dat haar spectaculaire stijging der publieksaantallen uitsluitend te danken is aan het kwaliteitscoureursveld, hetgeen door de jaren heen geboden is. Ook dit jaar is er wederom gigantisch geïnvesteerd in de coureurs, want het blijkt dat het publiek zeer positief reageert op wereldtoppers in Raalte. Door de jaren heen is er een zeer regelmatige stijging der publieksaantallen geweest. Waren er in 1975 nog ±14.000 betalende bezoekers die de kassa passeerden, in 1978 is dat gestegen tot ±29.000 betalende bezoekers. D.w.z. dat er op de racedag ±32.000 bezoekers geteld zijn (alle medewerkers, het rennerveld met helpers en dames ±1500 mensen etc.). De conclusie lijkt gerechtvaardigd dat er dit jaar ±35.000 betalende bezoekers de kassa's zullen passeren, alleen al om het Nederlandse toptrio Wil Hartog, Boet van Dulmen en Jack Middelburg te zien knokken tegen Barry Sheene, rijdend met zijn geluksnummer 7, de Amerikaanse coming-man Mike Baldwin en de Zwitser Philippe Coulon. Niet alleen de 500 cc klasse trekt dit jaar zeer de aandacht, ook de 250 & 350 cc klasse heeft een betere bezetting dan ooit. Nemen we alleen al de dubbelwereldkampioen van 1978, Kork Ballington, zijn landgenoot Jon Ekerold, Kawasaki fabrieksrijder Anton Mang en de twee Fransen Patrick Fernandez, vorig jaar goed voor een 1e en 2e plaats in Raalte en Christian Estrosi, die ook al fabrieks Kawasaki's in Raalte op het circuit brengt. 

Voor de vierde keer in successie wordt de 500 cc klasse verreden over 2 manches. Het publiek, dat blijkt via de jaarlijkse enquête, heeft daar erg veel plezier in en daarom is het des te gelukkiger dat de KNMV alsnog gunstig heeft beschikt over deze 2 manches. Het grote voordeel voor het publiek is, dat men de grote toppers 2x ziet rijden en dat er door het puntenklassement automatisch strijd ontstaat. De verandering die ook toegepast is voor de rijders, is, dat men verplicht is om de 2 manches uit te rijden, anders zal er geminiseerd worden op de startgeldvergoeding.

 

BARRY SHEENE EN WIL HARTOG TOPATTRAKTIES IN WEGRACES RAALTE

De internationale wegraces op het circuit De Luttenbergring ( Luttenberg gemeente Raalte) zijn in voorgaande jaren wel eens betiteld als een mini Grand-Prix. De races, die dit jaar voor de 8e keer verreden worden, zijn zelfs meer! Het internationale deelnemersveld, met wereldsterren uit Europa, Zuid-Afrika en de U.S.A., dat men op 9 en 10 juni a.s. op de Luttenbergring in actie kan zien, doet in kwaliteit en kwantiteit weinig onder voor een echte wereldkampioenschapswedstrijd. Met name in de 250 cc, 350 cc en de 500 cc wedstrijden wemelt het van de toppers. Dubbelwereldkampioen Kork Ballington bijvoorbeeld, die in 1978 de wereldtitels veroverde in de 250 en de 350 cc klasse. Maar het meeste spektakel mag verwacht worden in de beide manches van de 500 cc race, waarin tweevoudig ex-wereldkampioen Barry Sheene, rijdend onder zijn geluksnummer 7, de strijdbijl op zal nemen tegen het Nederlandse toptrio, bestaande uit Suzuki fabrieksrijder Wil Hartog, Boet van Dulmen en 3-voudig Nederlands kampioen Jack Middelburg.

Sheene en Hartog rijden beiden voor de Japanse Suzuki fabriek, maar wegens het ontbreken van stalorders rijden beiden voor eigen kansen, hetgeen verleden jaar en begin dit jaar voor de nodige rivaliteit gezorgd heeft. Sheene, die vorig jaar zijn 500 cc wereldtitel verloor aan de Amerikaan Kenny Roberts, is er op gebrand de wereld te tonen, dat hij nog steeds s'werelds beste 500 cc coureur is en iedereen die hem daarbij de voet dwars zet verdient automatisch een lesje! En Wil Hartog zet hem die voet dwars. Erg dwars zelfs, zoals in recente Grand Prix wedstrijden in Hockenheim (Duitsland) en Jarama (Spanje) gebleken is. In de tussenstand voor het 1979 wereldkampioenschap 500cc staat Hartog zelfs op de 3e plaats, terwijl Barry Sheene door pech en valpartijen pas als zesde genoteerd staat. Dat kan helemaal niet vindt de strijdlustige Engelsman, die gezworen heeft zijn teamgenoot in eigen land op de knieën te krijgen, ook al lijkt Wil Hartog die op de Luttenbergring reeds zesmaal de overwinning greep, onverslaanbaar.

Een man die weleens voor verrassingen zou kunnen zorgen - naast onze vaderlandse favorieten Boet van Dulmen en Jack Middelburg natuurlijk - is het nieuwe Amerikaanse talent Mike Baldwin. Hoewel Baldwin pas eind vorig jaar bekendheid kreeg, wordt hij nu al beschouwd als de opvolger van de Amerikaanse wereldkampioen Kenny Roberts. Baldwin's faam steeg vooral de laatste maanden naar fabelachtige hoogte door successen in internationale races in Engeland ( hij was individueel winnaar van de Anglo­American Match Races) en zijn klasseringen in de GP's van Italië en Spanje ( derde achter Hartog). Op de wereldranglijst neemt hij direct achter Barry Sheene de zevende plaats in op de wereldranglijst.

De naar schatting 35.000 toeschouwers zullen niet alleen kunnen genieten van spanning en sensatie in de twee 500 cc wedstrijden, want ook in de overige klassen heeft de organiserende RAM Raalte voor een uitgebalanceerd deelnemersveld gezorgd. Dat waarborgt al bij voorbaat spannende races en aangezien er royale geldprijzen te winnen vallen, zal er hard geknokt moeten worden, om de winst binnen te halen. Tweevoudig wereldkampioen Kork Ballington, fabrieks­rijder voor Kawasaki, ziet zich bijvoorbeeld in de 350 cc race geconfronteerd met de nummers twee, drie en vier van de wereldranglijst van dit jaar, te weten de Nederlandse Zuid-Afrikaan Jon Ekerold, de sterke Fransman Patrick Fernandez en de Duitse kampioen Anton Mang. Voeg daar aan toe de vele Nederlandse favorieten in deze klasse en op papier heb je een fantastische wedstrijd.

Zaterdag 9 juni vinden vanaf 9 uur in de trainingen de eerste schermutselingen plaats. Via snelle rondetijden zullen de coureurs zich van een zo gunstig mogelijke startpositie trachten te verzekeren, want een plaats op de voorste rij brengt zondag 10 juni, als om 13.00 uur de startvlag valt, de eerste winst. Gestart zal worden in de internationale klassen 50, 125, 250, 350, en 500 cc klasse. Bijzonderheid van de 500 cc klasse is dat de wedstrijd verreden zal worden in twee gedeelten, zodat u de wereldsterren in deze klasse tweemaal in actie zult zien.

In verband met de omlijstende activiteiten ( rijderspresentatie en showprogramma) adviseert de organisatie het publiek tijdig aanwezig te zijn.

 

 

Het circuit

"DE LUTTENBERGRING"

 

"De Luttenbergring" heeft een lengte van 3150 meter. Het circuit kent een groot aantal bochten, waar veel gevraagd wordt van de stuurmanskunst van de rijders. De "Luttenbergring" kan dan ook met recht een stuurcircuit genoemd worden. 200 Meter na de start duiken de rijders de "Koolhofbocht" in. Even verder bereiken ze de "Tiesbocht", een haakse bocht. Hierna volgt de Buurtschapsweg met een lang aanhoudende linker en twee dito rechterbochten. De "Hellendoornbocht" is in feite een combinatie van 3 bochten: na een flauwe linkerbocht volgt een meer dan haakse bocht naar rechts en, dan tenslotte nog eens een flauwe bocht naar rechts. De Hellendoornseweg is een nagenoeg geheel rechte weg met een lengte van circa 800 meter. De derde hairpin, die in het circuit voorkomt, is de "Bakkersbocht", eveneens naar rechts.

Vanaf de "Bakkersbocht" tot aan de finish ligt misschien wel het meest interessante en spectaculaire deel van de "Luttenbergring". Over een afstand van zo'n 700 meter zijn 5 bochten te nemen. Allereerst de "Hendrikabocht", gevolgd door de lang aanhoudende "Pinnersbocht". Op een afstand van amper 50 meter liggen de beide "Monumentbochten", de eerste naar links, de tweede onmiddellijk daarop aansluitend naar rechts. Voor de rijders dan de finishlijn passeren moeten ze nog de "Timmerbocht" nemen. Alle toeschouwers kunnen naar hartelust genieten van de motorsport: de liefhebbers van pure snelheid langs de rechte gedeelten en de bewonderaars van het bochtenwerk in een van de vele prachtige bochten. 

Op twee plaatsen langs het circuit zijn tribunes opgebouwd: bij de start en bij de Pinnersbocht. Vanaf de laatstgenoemde tribune hebben de toeschouwers een fantastisch uitzicht op het meest spectaculaire deel van de "Luttenbergring”.

 

 

 

Raceverslag door Hans van Loozenoord (bron weekblad Motor)

9 & 10-06-1979 Internationale races Raalte

5
0
cc
 
 

Henk van Kessel voor Peter Looijesteijn, Stefan Dörflinger (#20) Cees van Dongen (#2) en Paul Rimmelzwaan (#19).

1
2
5
cc
 

Martin van Soest

Matti Kinnunen, Juup Bosman en Peter Looijesteijn.

Bruno Kneubühler

 

Anton Straver, Matti Kinnunen en Juup Bosman.

Bert Klaassen

Kees v/d Ven voor Bert Klaassen

 

Stefan Dörflinger

Hans Müller

Bruno Kneubühler

 
 

Bruno Kneubühler

Stefan Dörflinger

Stefan Dörflinger, Per Carlsson en Peter Looijesteijn.

 
2
5
0
cc
  Bert Struijk Jan van Disseldorp Willem-Jan Nooteboom en Harrie Van der Kruijs.  
3
5
0
cc

 

Pekka Nurmi (#31), Kork Ballington (#1), Anton Mang en Mar Schouten (#9). Eero Hyvärinen voor Klaas Hernamdt en Pekka Nurmi.

Klaas Hernamdt

   

Bert Struijk en Klaas Hernamdt

Jon Ekerold     
 

Klaas Hernamdt (#7), Willem Zoet (#28), Pekka Nurmi (#32), Alan North (#19).

Bert Struijk voor Kork Ballington.

Jan van Disseldorp

Bert Struijk, Boet van Dulmen en Jan Huberts.

Sadao Asami, Alan North (#19) en Harrie Van der Kruijs.

Kork Ballington, Bert Struijk, Eero Hyvärinen en Klaas Hernamdt.

Patrick Fernandez

Klaas Hernamdt

Kork Ballington

 
 

Raceverslag  (bron Motorsport nieuws, uitgave N.M.B.)

©opyright 2005 - 2012 www.jumpingjack.nl